onsdag 13. januar 2010

Hvordan ønsker man at gjesten skal betale?


… ved bestilling, på forskudd eller ved ankomst – med kontanter eller kort?

Flere tilbydere bruker mye tid, og har store kostnader i forbindelse med administrative oppgaver tilknyttet betaling – hvorfor ikke ta betaling på nett?

62˚NORD Cruises AS, bookbar hos
Destinasjon Ålesund & Sunnmøre, selger turer til individuelle reisende. De syns det ble for komplisert å fakturere sine kunder. Videre hadde de ikke mulighet til å ta i mot betaling i ønsket grad på steder aktiviteter foregikk på. De ønsket å få gjort unna det meste av betaling i forkant av gjestens reise.

Før
62˚NORD Cruises AS fikk betalingsløsning fikk de først inn en bestilling, så ble betalingen foretatt på ulike steder manuelt. De hadde hovedsalget på turistkontoret, men solgte også på egne kontor og båter. Det ble uoversiktlig i forhold til at når en gjest hadde betalt og ikke hadde betalt – noe som igjen førte til feil i statistikken.

Etter
62˚NORD Cruises AS fikk på plass betalingsløsningen har de, når det gjelder kostnader, redusert en hel del administrative oppgaver og er godt fornøyde.

Hjelp dine tilbydere: Spar miljøet – og budsjettet for alt papirarbeidet :)

GuestMaker Booking støtter kredittkort behandling på to nivåer:

1. Fysisk trekk fra kredittkort (online forskuddsbetaling, krever avtale med tilbyders egen bank på dette – det som kreves fra destinasjonen er SSL- sertifikat)
2. Tar kredittkort som garanti for bestilling (ikke nødvendig med betalingsavtale mot bank, da det ikke skjer noen fysiske transaksjoner online.)

Merk at online kredittkortbetaling kun er nødvendig hvis man skal ha penger på forskudd. Det å oppgi kredittkort ved bestilling er altså ikke synonymt med forskuddsbetaling.

Oppsett ved opprettelse av nivå 1 – online betalingsavtale:
Regel skal være ”Betaling ved bestilling” - 100% (og eventuelt regler for avbestilling og noshow) – da trekkes beløpet umiddelbart fra kredittkortet.


Husk å krysse av for kredittkortbetaling i fanen fakturainformasjon (Meny: Betalingsregler) og for ”krev kredittkortinfo på produktinformasjonen (Meny: Produktinformasjon)

Rapporten som heter ”Kort trekk og tilbakeføring” (Meny: Rapporter) viser oversikt over alle trekk og tilbakeføringer som har skjedd i en periode. Kan brukes for å koble booking opp mot rapporter fra kortselskap (Elavon/Teller).

Det er mulig å velge alternative betalingsregler i
GuestMaker Onsite (backoffice).

Ta kontakt med oss for å få med oss på support enten via mail support@travel.no eller på 99 15 45 00 for å få tilsendt mal for oppsett av kredittkortløsning for tilbydere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du kommenterer tellUs sin blogg. Vennligst skriv inn ditt fulle navn.