torsdag 18. februar 2010

Ambisjoner i forhold til søkemotoroptimalisering

Alle vet at søkemotorer er viktige og at de fleste forholder seg til dem hver dag. Som innholdsleverandører, og som eiere av nettsteder har destinasjonsselskaper et spesiellt ansvar i forhold til synlighet på web.

tellUs jobber kontinuelig med å få destinasjonene til å heve kvaliteten på informasjonen og ser at de fleste sliter med å få ressursene til å strekke til allerede. Søkemotoroptimalisering er ressurskrevende og omfattende, destinasjonsselskaper har derfor trolig ikke ressurser og kompetanse til å satse tungt på dette.

For å gjøre stor suksess på området må man legge ned de nødvendige ressursene, og man må fokusere på dette i alt arbeid, i all tid. Konklusjonen blir derfor ofte at en stor satsning på dette blir for omfattende. Men likevel er det noe man må forholde seg til. Hvor skal man så legge listen?

Heldigvis kan noe gjøres uten å drive målrettet søkemotoroptimalisering.

Dersom dere alltid fokuserer på å produsere innhold av høy kvalitet så er det nettopp dette søkemotorene er på jakt etter. Det er ved å levere kvalitet søkemotorene vinner sin popularitet. Tenk selv på når du foretar et søk; du ønsker relevante treff, så presise som mulig i forhold til hva du har søkt etter.

Mitt personlige råd er derfor å bruke litt ressurser hos webbyrået hver gang dere oppretter eller reviderer et nettsted for å forsikre at det ikke blir søkemotorfientlig. Deretter kan dere fokusere utelukkende på kvalitet. Husk å påse at innholdet forfattes med tanke på sluttbrukeren. Flytt fokus vekk fra dere selv og deres eget kommunikasjonsbehov, tenk heller hva sluttbruker er på jakt etter i denne teksten når denne siden kommer opp i søkeresultatet.

Først når kvaliteten på innholdet er solid og dersom det fremdeles finnes ressurser og tid til overs er det fornuftig å ta videre tak i satsningen på søkemotoroptimalisering. Se på synlighet, brukeradferd og andre fagfelt. Finn ut hva det er, hvorfor man bør gjennomføre tiltak innenfor disse områdene og hvilke konsekvenser disse tiltakene vil få.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du kommenterer tellUs sin blogg. Vennligst skriv inn ditt fulle navn.