tirsdag 7. september 2010

Er du bevisst på hvordan dine bedrifter ser ut på nettet?

Dette er et omfattende tema som kan belyses fra mange synsvinkler. Å være bevisst på hvordan man ser ut på nett er avgjørende for å lykkes i et tøft nettmarked. Jeg ønsker derfor å fokusere på at ikke bare destinasjonene er opptatt av dette, men at også tilbyderne oppfordres til å ta ansvar for sin egen presentasjon. Dette blogginnlegget er ment som påminnelse, tips og veiledning til begge områdene. Det hjelper ikke hvor mye tid og penger en bruker på å være synlig og tilgjengelig, dersom sluttproduktet og informasjonen til brukeren ikke er god nok.

GM Destinator er et kraftig verktøy for distribusjon av informasjon. Men hva skjer etter at informasjonen i GM Destinator er oppdatert? Å ta en runde for å sjekke hvordan den nye informasjonen ser ut på alle aktuelle nettsider er lurt. Når destinasjonen gjør denne typen oppdatering på vegne av en tilbyder, kan de gjerne minne tilbyderen på å sjekke sin egen informasjon. Etter hvert vil dette forhåpentligvis bli en vane. Grunnen til at dette er viktig, er at tekster kan bli kuttet på uheldige steder, bilder vises forskjellig på ulike sider, og kanskje akkurat det siste punktet som ble lagt til gjør at visningen blir ødelagt? Gjør det gjerne til en uavhengig rutine å sjekke alle sider man er representert på. Dette tar ikke lange tiden, og er en rutine man får mye igjen for i lengden.


Å utvikle en informasjonsportal er ikke et engangsprosjekt

Jeg har sett mange nettsteder der førsteinntrykket mitt er at det er en ”død” side, da informasjon fra flere år tilbake vises på forsiden. Det er mulig det var oppdateringer på undersidene, men de har jeg gått glipp av siden jeg alt har gått videre til et annet sted. Informasjon er ferskvare. Å ikke oppdatere nettsidene kan oppfattes av brukere som at de er utgått. Pass derfor på å fjerne julebordtilbud og priser fra påsken med en gang de er over, bytte ut vintertekster i sommersesongen og så videre. Dersom man bruker GM Destinator til å oppdatere alle steder på en gang, er dette en engangsjobb som forbedrer brukeropplevelsen vesentlig. Det er viktig at man hele tiden fokuserer på hva kunden ønsker å se/lese/oppleve akkurat nå. Dersom det ikke er dette som møter han/henne på websidene, går man kanskje glipp av en bestilling.


”Jeg har online booking”

GM Booking kan brukes både til destinasjonsbooking og tilbyderbooking. Dette letter vedlikeholdet av tilgjengelig kapasitet, noe som selvsagt er viktig. Å ha tilgjengelig kapasitet gjør det mulig for kunden å bestille, men gir ikke han/henne noen grunn til å bestille. God informasjon er avgjørende for å selge. Sammenlign gjerne presentasjonen av ditt produkt med hvordan andre gjør det, og tenk på hvordan du kan skille deg ut fra mengden. Destinasjonen har sine områder å markedsføre, tilbyderen er med på å ”gjøre” destinasjonen, samtidig som de skal utmerke seg på sine egne områder.


Bilder selger

For meg er bilder avgjørende når jeg skal bestille ferien min. I kombinasjon med pris og fasiliteter er det ofte de som avgjør hvor jeg bestiller. Bildene gir et førsteinntrykk, og førsteinntrykket er ekstra viktig på internett. Dersom din bedrift ikke skiller seg ut, drukner den fort i annen informasjon på nettet. Å investere i gode illustrerende bilder, i stedet for å knipse noen kjappe med det nye digitalkameraet, kan derfor gi deg mange ganger pengene tilbake. I GM Booking kan du legge inn presentasjonsbilde for stedet, illustrasjonsbilder i dybdeinformasjonen, rombilder og du kan lage dine egne kategorier av bilder for å ”vise kunden rundt på stedet”. La bildene fortelle sin egen historie om det du skal selge. Overfør så mye du klarer av den tekstlige informasjonen til bildene. ”Fine og lyse rom” i informasjonen hjelper lite dersom bildet er tatt på en mørk ettermiddag og med dårlig blitz. Les mer http://blogg.tellus.no/2009/12/bilder-skaper-reiselyst.html

Eksempel på god bildeinformasjon fra Alver hotell:






















I det store og det hele, handler alt dette om å være bevisst på hvordan man presenterer seg selv på internett.

Tips:

  • I de fleste nettlesere, kan du legge ”favoritter” inn i en mappe. Gjør dette med alle nettsteder der du er representert. Ved å høyreklikke på mappen kan du så velge å ”Åpne alle i faner” eller ”Åpne fanegruppe”. På den måten kan du ved et klikk få en god oversikt over hvordan du ser ut på nettet.
  • Gjør det til en rutine å ”google” navnet på bedriften, og sjekk all informasjon dere distribuerer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du kommenterer tellUs sin blogg. Vennligst skriv inn ditt fulle navn.