fredag 3. september 2010

Strålende økning i GuestMaker Booking

GuestMaker Booking (GM Booking) ser en god økning på tampen av sesongen. Fordelt på 31 destinasjoner har det vært en omsetning gjennom systemet på nesten 60 millioner kroner fra januar til og med juli i år. Dette er en økning på hele 10 millioner sammenlignet med samme tid i fjor. Lovende ser året også ut siden det i hele 2009 var omsatt i overkant av 75 millioner kroner.
Vi ser dermed tydelig at viktigheten med online booking øker. Folk bestiller overnatting og etterhvert mer og mer aktiviteter på nett. Kjekt er det også å se at en av de første bedriftene som ble med i løsningen som pilot – Hardangertun Hytter og Familiepark, nå får så mye som én tredjedel av alle bookinger via web. Hardangertun kan også melde om at GM Booking har fungert helt supert i sommer, uten problemer. Dette betyr en lettere hverdag for de som tidligere bare hadde ei grønn bok å forholde seg til. I tillegg understreker det hvor viktig det er å ha sine reiselivsprodukter tilgjengelig online bookbare.

Mange som bruker GM Booking, utnytter kanskje ikke alle mulighetene for å være synlige. Uten ekstra kostnader kan tilbydere av reiselivsprodukter bli bookbare i flere medier:
- Tilbyders egen hjemmeside
- Destinasjonens websider
- Turistinformasjonen
- Regionale portaler
- Visit Norway

Slik kan man enkelt gjøre det:
Booking på tilbyders egen hjemmeside (slik Norway Active har gjort): Kopier linken fra produktinformasjonen i administrasjons grensesnittet i GuestMaker Booking. Linkene ligger helt nederst på siden. Få webutvikler til å lage en ”bookingknapp” og vips kan gjester booke direkte på hjemmesiden.

For å bli bookbar på regionale portaler og på visitnorway.com behøver destinasjonen kun å legge inn en ny link på produktene i GM Destinator under Tekster. For en mer grundig forklaring over hvordan dette gjøres, kan destinasjone ta kontakt med oss i tellUs på support@travel.no så hjelper vi gjerne.

Alle produkter i regionen kan også bli bookbare gjennom turistinformasjonen dersom destinasjonen har GuestMaker Booking's turistinformasjons (TI) applikasjon. Gjennom TI applikasjonen får man automatisert kommunikasjon av ledig kapasitet fra bedriftene (som erstatter dagens fax/mail løsninger som er i bruk på de fleste turistinformasjoner):
- Oversikt over all ledig kapasitet i ett skjermbilde
- Online booking direkte fra TuristInformasjonen
- Mulighet for å ta betalt hos Turistinformasjonen eller tilbyder
- Automatisert provisjonsavregning


Bildet er fra Turistinformasjonen i Bergen som i sommer gjennomførte booking på 100% av hotellene i Bergen gjennom GuestMaker Bookings løsning for turistinformasjone, for andre år på rad.

For turistinformasjoner betyr dette mer salg, en mer effektiv hverdag og raskere betjening av kunder. Og når turistinformasjonen har det bedre i hverdagen, får selvfølgelig dette også ringvirkninger for reiselivbedriftene i destinasjonen.

Så med alle disse mulighetene for distrubusjon nevnt over, i tillegg til andre kanaler hvor produktene er tilgjengelige gjennom GM Destinator, er det gjerne ikke så rart at tallene ser gode ut så langt i år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du kommenterer tellUs sin blogg. Vennligst skriv inn ditt fulle navn.