Fredag 15. februar tar våre to første «pilot kunder» i
bruk oppgradert kanalvalidering på egne kanaler.
Pilotene, Lindesnesregionen og Hallingdal Reiseliv,
ønsker å heve produktkvaliteten i sine respektive databaser og web’er, og har
hver for seg satt opp de valideringskravene som er viktig for deres
destinasjon/region. Valideringskravene pilotene har satt opp avviker noe men
ikke mye fra de kravene som i fjor høst ble brukt for å teste kvaliteten på
kanalen Visit Norway.
Les mer om dette i vår tidligere blogg «Kvalitet påinformasjon – status høsten 2012»
Kanalvalideringen funker på følgende måte:
Kanaleier (f.eks en destinasjon eller en region) setter
opp krav til hvilke elementer produktinformasjon i GM Destinator minimum skal
inneholde. Kravene kan for eksempel være:
·
Produktnavn på norsk og engelsk
·
Tekst på norsk og engelsk
·
Kartkoordinater
·
Minst ETT bilde på minimum 800px
Deretter gjøres det en teknisk jobb hos tellUs IT AS hvor
vi kobler opp de valgte kravene til aktuelle distribusjonskanal.
Valideringsprosessen i GM Destinator vil tre i kraft i
ulike situasjoner:
·
Når man oppretter et nytt produkt og prøver å
publisere det til en validert kanal uten at produktet inneholder alle elementene
kanaleier har bestemt
·
Når brukere åpner ett produkt som er distribuert
til en validert kanal og produktet ikke lenger tilfredsstiller de kravene kanaleieren
har satt
·
Når man redigerer på et produkt og fjerner ett
av elementene kanaleier har bestemt skal være et obligatorisk element.
Det første som skjer når valideringen trer i kraft er at GM Destinator brukeren får en advarsel:
Når brukeren prøver å aktivere kanalen på nytt, blir hun/han
ledet til en «Mangellapp» som forteller brukeren hvilke elementer som mangler
på produktet for at man skal kunne publisere det til kanalen.
Samtidig åpner alle korresponderende dialoger i GM Destinator seg, sånn at man enkelt kan gå inn å oppgradere informasjonen der
det mangler.
Når alle manglene på produktet er rettet opp, får man
igjen mulighet til å publisere produktet til kanalen som har validering.
Vi håper og tror at dette er et verktøy som kan hjelpe
alle våre kunder til å sakte men sikkert bygge opp kvaliteten på produktene i
basene sine. Ta kontakt med din kundekontakt i tellUs IT AS for mer
informasjon.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Takk for at du kommenterer tellUs sin blogg. Vennligst skriv inn ditt fulle navn.