onsdag 20. mars 2013

Sorter produktene basert på markedsføringsverdi!


Det er naturlig at produkter som har høy markedsføringsverdi og lang levetid får mye oppmerksomhet i registreringsprosessen. Disse produktene vil vedlikeholdes ofte og konstant overvåkes og forbedres. Disse produktene representerer hovedargumentene for en turist å besøke destinasjonen. Det er da også naturlig at disse produktene blir godt eksponert på nettsidene.

Produkter i tellUs basen blir maskinelt sjekket og det regnes ut en verdi som representerer kvaliteten på informasjonen. Dette er riktignok ikke kunstig intelligens så vi får i praksis kun forholdt oss til mengde og mangfold av informasjonen, ikke selve forfatteregenskapene til tekstforfatteren. Verdien regnes ut basert på poengskala på hvert element i GM Destinator, noen elementer er viktigere enn andre og gir dermed høyere uttelling. Feks så er navn, tekst og bilde viktige, men også en del grunnleggende faktaelementer er vesentlige, som adresse og kartkoordinater. Alle detaljene i utregningen er for mye å gå inn på her, men det er hverken hemmelig eller viktig for forståelsen. Det som er viktig er at denne verdien er det mulig å benytte som sorteringskriterie for utlistingen av produkter.

Ved å sortere basert på informasjonskvalitet vil man automatisk fremheve de produktene som destinasjonen allerede har bestemt at er de viktigste. På denne måten slipper man å forholde seg til hva som er viktig to ganger, nettsidene «reflekterer» virkeligheten direkte. Dette faller rett inn under tellUs-mantraen om å gjøre jobben kun èn gang, men å høste verdien av arbeidet så ofte og så bredt som mulig.

Dette er også en veldig god sortering i forhold til tilbyderne og destinasjonens forhold til disse. Kvalitet er det som teller, alle kan få bedre eksponering ved å levere bedre og mer informasjon til destinasjonen.

Sortering basert på kvalitet er den perfekte kombinasjonen hvor resultatet (nettstedet) både tilfredsstiller behovet (gir brukeren viktige produkter og spisset informasjon) og samtidig fremprovoserer bidrag til å heve kvaliteten og et større fokus på de viktigste produktene. Dette er et lite, men ufarlig steg i retning av å få større informasjonsbidrag fra tilbyderen selv.

Denne sorteringen er så formålsrettet at vi vurderer å sette den som standard sortering i stedet for dagens alfabetiske sortering (følg med i release notes fremover).
NB! Dette vil ikke endre sorteringene som er satt spesifikt på dine nettsider, dette vil kun påvirke de steder hvor ingen sortering er spesifisert overhodet.

4 kommentarer:

  1. Yes! - det er som taget ud af mit hjerte. Så skal det "bare lige" implementeres :-)

    SvarSlett
  2. Takk for tilbakemelding! Fint å vite at kunder deler våre synspunkter:-)

    SvarSlett
  3. Dette høres riktig og bra ut!

    SvarSlett
  4. Takk for tilbakemelding Roar! Alltid godt å få bekreftet at vi tenker riktig.

    SvarSlett

Takk for at du kommenterer tellUs sin blogg. Vennligst skriv inn ditt fulle navn.