fredag 23. august 2013

Ta avstand fra «Avstander»

Avstander registreres i dag i GM Destinator og vises i ulike sammenhenger på ulike nettsider. Avstander har stor nytteverdi, men hva skal man vise avstander til? Det er selvsagt avhengig av i hvilken sammenheng avstanden brukes. I et tilfelle er kanskje nærmeste dagligvare mye mer interessant enn avstanden til sentrum eller togstasjonen. Skal man da registrere alle tenkelige avstander til og fra alle mulige punkter for å gi et fullt bilde over alle potensielle avstander? Dette høres ut som et enormt registreringsarbeid. Det er kanskje også grunnen til at det ikke er så mange avstander som er registrert i GM Destinator.

Hva med å ikke registrere en eneste avstand? Det høres jo veldig enkelt og ressurssparende ut, så la oss bare gjøre det!

Uten registrerte avstander så må avstander fremskaffes på annet vis og heldigvis har teknologien innhentet behovet på dette området. For å presentere avstander på web kan man enten gjøre enkle utregninger (luftlinje), eller benytte etablerte  kartløsninger (feks Google Maps) for å hente ut faktisk avstand i meter (langs vei) og for den saks skyld estimert tid basert på gange eller bil.
Nok en fordel er at du kan sette opp de punktene du ønsker å angi avstander til ihht ditt fokusområde på web, du er på ingen måte prisgitt tidligere registrerte avstandspunkter og du slipper å presentere avstander som kun er relevant i f.eks friluftsbrosjyren din.
Du har med andre ord et mye bedre verktøy for avstander som er fleksibelt både i forhold til ditt behov og som kan tilpasses brukerens behov også (f.eks tilby amerikanske brukere miles istedet for kilometer etc.)

Du bør allerede nå seriøst vurdere å flytte ressursbruken på avstandsregistrering over på endring av web’en din slik at du får dynamiske avstander presentert på produktene dine.
Hele bolken om avstander i GM Destinator har en kort levetid foran seg og vil ved neste veiskille forsvinne helt.

Skrevet av: Thomas Madsen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du kommenterer tellUs sin blogg. Vennligst skriv inn ditt fulle navn.